Verblijf in Gent voor meer dan 6 maanden

Hoe inschrijven als student in Gent met een EU-, EER- of Zwitserse nationaliteit die meer dan 6 maanden na binnenkomst in België blijft?

Studenten

This page in English

Ben je een Unieburger, EER-onderdaan of een Zwitser die meer dan 6 maanden studeert in België? Dan moet je een inschrijving ('domicilie') bij de gemeente aanvragen. Je wordt ingeschreven in het Rijksregister en krijgt een elektronisch inschrijvingsdocument (de EU-kaart) als je aan de voorwaarden voldoet. 

Heb je een hoofdverblijfplaats in Frankrijk, Luxemburg, Nederland of Duitsland  Dan kan je ook kiezen om een bijlage 33 aan te vragen. Met een bijlage 33 word je niet ingeschreven in het Rijksregister. Meer info lees je op de pagina van de bijlage 33

Wanneer vraag je de EU-kaart aan?

De inschrijvingsprocedure vraagt tijd en de EU-kaart kan niet onmiddellijk afgegeven worden. Daarom start je de inschrijvingsprocedure best zo snel mogelijk op.

De leveringstermijn van de EU-kaart is 2 tot 3 weken (uitzonderlijk langer). Via de spoedprocedure (130 euro) kan dit op 1 tot 2 werkdagen. Intussen krijgt de student een voorlopig verblijfsdocument (bijlage 8ter).

Het is belangrijk vooraf huisvesting te regelen. Als je geen verblijfsadres hebt voor minstens één maand, wordt de inschrijvingsprocedure uitgesteld. Breng ook duidelijk naam en voornaam op de deurbel en brievenbus aan om de woonstcontrole door de buurtinspecteur vlot te laten verlopen. Als je verblijft in een officiële studentenhome, dan komt de buurtinspecteur niet langs.

Hoe vraag je de EU-kaart aan?

Binnen 3 maanden na aankomst in België meld je je aan via het e-formulier. Doorloop alle stappen van het formulier om de aanvraag te voltooien.

Je laadt een scan op van de identiteitskaart of het paspoort, inschrijvingsattest van de onderwijsinstelling, een pasfoto en een bewijs van ziekteverzekering. Je verklaart ook dat je voldoende bestaansmiddelen hebt tijdens je verblijf als student.

Wanneer we je e-formulier ontvangen, krijg je een bevestigingsmail.

Wanneer krijg je de EU-kaart?

Na een positieve woonstcontrole door de buurtinspecteur krijg je een uitnodiging via e-mail voor de inschrijving aan het loket en de aanvraag van je EU-kaart. 

Dit breng je mee bij je afspraak aan het loket:

  • Geldig paspoort of identiteitskaart
  • Inschrijvingsattest van een onderwijsinstelling in België
  • Bewijs van ziekteverzekering voor alle medische kosten (geldig voor lang verblijf in België)
  • Eventueel beëdigd vertaalde geboorteakte (indien vereist, met legalisatie of apostille)
  • Persoonlijke uitnodigingsmail
  • 29 euro (cash of Bancontact)
  • 1 recente pasfoto die voldoet aan de wettelijke kwaliteitscriteria (er is een fotocabine in het EGW gebouw)
  • Eventueel bijkomende documenten, opgesomd in de uitnodigingsmail

EU-kaart afhalen

Wanneer je de pin- en pukcodes per post ontvangt, kan je de EU-kaart afhalen op de plaats waar de kaart werd aangevraagd.

Dit breng je mee:

  • de bijlage 8ter
  • pin- en pukcodes

Hoelang is de EU-kaart geldig? 

De EU kaart is 5 jaar geldig op voorwaarde dat je aan de verblijfsvoorwaarden als student blijft voldoen. 

Na 5 jaar ononderbroken en legaal verblijf kan je een duurzaam verblijfsrecht aanvragen en krijg je de EU+ kaart

Wat als je verhuist?

Meld elke adreswijziging altijd onmiddellijk aan Migratie of een dienstencentrum. Bij het niet-melden moeten we je schrappen uit het vreemdelingenregister. Die schrapping maakt je EU-kaart ongeldig, wat kan leiden tot het verlies je verblijfsrecht.