Het Gents karakter

  • Wat onderscheidt ons van andere steden? Wat maakt Gent 'Gents'? 

    Bekijk Gent als een vrijhaven.

    Er heerst creativiteit, eigenzinnigheid en rebellie. Er hangt een losse sfeer, en er is plaats om je eigen ding te doen. Daarbij verliezen we elkaar niet uit het oog. Integendeel, we kijken hier naar elkaar om.

    In Gent mag iedereen rebels zijn.

    We hebben hier het lef om samen onze eigen koers te varen.

    Deze merkessentie is niet alleen hoe we Gent nu zien. Het is ook een streefdoel voor de toekomst.

De merkwaarden

Er zijn 3 merkwaarden die deze merkessentie vormgeven. Wie een nieuw project opstart in Gent, kan checken of het aan deze waarden beantwoordt. Zo weet je zeker dat jouw idee of project past bij onze stad, en niet zomaar in gelijk welke andere stad zou kunnen plaatsvinden.

  • Gent is een stad op mensenmaat, een stad van de straat. Hier vloeit alles samen. In Gent ontmoeten we elkaar op ooghoogte en kijken we naar elkaar om. We blijven onszelf en staan open voor de ander.

  • Gent is een stad van stroppendragers en goestedoeners. Hier is er ruimte om jezelf te zijn en je eigen ding te doen. Het mag hier al eens botsen - we kunnen ertegen. En is er een hoek af? Nog beter! 

  • Gent is een stad van verkenners en voortrekkers. Hier lopen we voor de massa uit als we dat de juiste weg vinden. In Gent durven we op ons muil te gaan. We kunnen tenslotte alleen de wereld verbeteren door het te proberen.

Gentse voorbeelden

Activiteiten of ideeën die de Gentse merkwaarden in zich dragen, noemen we on brand. Het zijn initiatieven van inwoners, ondernemers, of instellingen. Het zijn projecten die de Stad uitwerkt, alleen of in samenwerking met partners.

Bestaat er nog geen woord voor wat we doen? Dan vinden we er wel een uit.

Hieronder vind je per thema een greep uit de vele voorbeelden waarin je het Gents karakter echt kan voelen.

  • De manier waarop Gent kansen creëert voor mensen die het moeilijker hebben

    • Gents Solidariteitsfonds: werkingen slaan de handen in elkaar om nog meer kwetsbare mensen te helpen
    • Vzw Enchanté: spoort handelaars aan om uitgestelde diensten aan te bieden
    • Refu Interim: zoekt vrijwilligerswerk voor mensen die nieuw zijn in België

     

  • De Gentse manier van naar afval kijken en potentieel voor iets nieuws zien

  • Monumentale, eigenzinnige architectuur middenin een historische stad

    • De Krook: grootse infrastuctuur voor kennis, cultuur & innovatie
    • Wintercircus: dé locatie voor technologische start-ups & scale-ups
    • Stadshal: veelbesproken overdekte ontmoetingsplaats in de binnenstad

Communicatie- of marketingspecialist?

In deze diepere duik in het Gents karakter vind je informatie die kan helpen voor creatieve ontwerpen, communicatiestrategie, tactische briefings, tone-of-voice, beeldtaal, enzovoort. Je vindt er:

  • De Gentse identiteit, waarop het Gents karakter gebaseerd is
  • De merktypering, of de persoonlijkheid van het merk Gent
  • De brand story, waarin Gent zelf zijn verhaal vertelt

 

Wil je een on brand verhaal brengen over Gent zelfAlle nodige ingrediënten vind je in deze toolboxVan teksten en foto’s tot infographics, logo's en nog veel meer.