Zet ook ouders op je agenda!

Een goede communicatie met ouders* levert je als school heel wat winst op. Brugfiguur Saartje deelt haar tips en tricks!

*en andere opvoedingsverantwoordelijken

Saartje is brugfiguur in Richtpunt campus Gent Abdisstraat en de Hotelschool Gent. Daar is ze brugfiguur  voor leerlingen uit de eerste graad van de B-stroom en hun ouders. Ze kent het klappen van de zweep en vertelt graag hoe ze door warme contacten met ouders een verschil kan maken voor leerlingen.

Waarom is dat contact met ouders zo belangrijk?

Ouders hebben een groot aandeel in de educatie en schoolloopbaan van de kinderen. Zij zorgen ervoor dat alle randvoorwaarden vervuld zijn zodat kinderen kunnen leren. Het gaat vaak over dingen waar we niet meer bij stil staan: van op tijd klaar zijn om op school te geraken en alle boeken en materiaal hebben bij de start van het schooljaar tot hulp bij schoolwerk of ontspannende activiteiten na school.

Het is mijn taak om samen met ouders te kijken hoe we die randvoorwaarden kunnen verbeteren door te luisteren en aan de slag te gaan met hun vragen. Om dat te kunnen doen, is een goed en warm contact met ouders belangrijk. Ze moeten zich welkom voelen op school.

Contact leggen met nieuwe ouders. Makkelijker gezegd, dan gedaan! Hoe pak je dat aan?

De allereerste contacten leg ik op de inschrijvingsdagen, dus ver voor de eerste schooldag. Daar ben ik altijd op post om rondleidingen te geven, een ideaal moment om kennis te maken met ouders van nieuwe leerlingen.

Ik tref uiteraard niet iedereen bij de inschrijvingen, dus daarom ga ik bij alle ouders op huisbezoek tijdens de zomermaanden. Tijdens mijn bezoekje geef ik hen al heel wat informatie over de school mee en krijgen ze mijn kaartje met mijn GSM-nummer op. Dat werkt heel goed.

Een derde kans om nieuwe ouders te leren kennen, is het infomoment bij de start van het schooljaar. Dan worden ouders ’s avonds uitgenodigd op school. Insteek is dezelfde: zorgen dat ouders op een laagdrempelige en voor hen behapbare manier kennis maken met de school, waardoor ze zich welkom voelen en makkelijk de weg naar de school vinden. 

Inzetten op die eerste contacten loont, omdat het de drempel om op een later tijdstip vragen te stellen, veel kleiner maakt. Eens de eerste contacten gelegd zijn, weten ouders en leerlingen me te vinden met hun vragen en zijn we vertrokken.

Drempels wegnemen, ik hoor het een paar keer vallen. Kun je enkele tips geven hoe dat kan?

Bij de opstart van het schooljaar, werk ik met een ‘frigofiche’. Dat is een eenvoudig document met alle belangrijke data voor ouders op, een handig geheugensteuntje dat je aan de frigo of het prikbord kan hangen. Ik geef dat mee bij de inschrijvingen en de huisbezoeken.

Tijdens het infomoment bij de start van het schooljaar, neem ik samen met de ICT-coördinator de tijd om de app van Smartschool op de telefoons van alle ouders te installeren. Zo kun je meteen ook problemen opvangen, zoals een toetsenbord dat in een andere taal staat. Zo zijn ouders meteen klaar om Smartschool te gebruiken.

Dat infomoment is trouwens ’s avonds en dan kan kinderopvang voor ouders met jongere kinderen een probleem zijn. Ik wil dit jaar heel graag de leerlingen van de opleiding ‘onthaal en recreatie’ inzetten voor opvang op de speelplaats. Zo hebben ouders de ruimte om rustig het infomoment te volgen.

Welke vragen krijg je zoal?

Dat gaat heel breed. Een typische bij de start van het schooljaar zijn de leerlingen die nog geen schoolboeken of materiaal voor de praktijkvakken hebben en daar hulp bij kunnen gebruiken. Ouders hebben vaak ook vragen over facturen die ze niet begrijpen. Maar evengoed help ik ouders een voetbalclub of dansles vinden voor hun kind.

Leerkrachten, leerlingenbegeleiding en opvoeders vangen vaak signalen op, bijvoorbeeld jongeren die vaak te laat komen of afwezig zijn. Dan ga ik op onderzoek hoe dat komt. Als een gezin bijvoorbeeld geen huisarts heeft en niet weet hoe je aan ziektebriefjes komt, dan is die leerling ongewettigd afwezig. Er is natuurlijk niet altijd een pasklaar antwoord, maar elk knelpunt dat we kunnen wegnemen, is een stap in de goede richting.