Met ‘Spore Geven’ beloont de Koer duurzame evenementen

Creatie- en ontmoetingsplek de Koer spoort huurders van zijn ruimtes aan om duurzame keuzes te maken. Hoe? Dat lees je hier.

Feestjes en evenementen kunnen weer in Gent en dat doet deugd! Voor wie een ruimte reserveert in de Koer (Brugse Poort) is er zelfs nog beter nieuws: organiseer je iets op een duurzame manier, dan krijg je korting op de huurprijs. Het enige wat je daarvoor hoeft te doen, is een vragenlijst invullen. Een handig middel voor de Koer om naar de duurzaamheid van een event te polsen, maar ook om organisatoren te sensibiliseren. Slim gezien!

We wilden hier meer te weten over komen en gingen praten met Jef Seghers en Romy Straetmans, de zakelijke coördinator en de gemeenschapscoördinator van de Koer. Ook Karla Schimmel, experte in projecten met een ecologische of maatschappelijke meerwaarde, schoof mee aan tafel. Onze beurt om vragen te stellen!

Met ‘Spore Geven’ willen jullie de buurt duurzamer maken. Leg eens uit?

Jef: “We proberen in alle delen van onze organisatie duurzaam te werken. Maar we willen ook anderen aansporen om hetzelfde te doen. Als wijkbewoners hier iets komen organiseren, laten we hen via de vragenlijst nadenken over duurzaamheid. Zo willen we mensen en organisaties uit de buurt een extra impuls geven zodat ze hun gedrag veranderen.”

Hoe begin je aan zo’n lijst?

Jef: “Enkele jaren geleden lieten we een duurzaamheidsaudit doen van onze eigen werking. Op die manier leerden we Karla kennen, die meehielp om de vragen op te stellen.”

Karla: “Jef heeft het over de Common Good Matrix: een tool die gebruikt wordt om organisaties door te lichten op het vlak van duurzaamheid. Ik ben daar als consultant in gespecialiseerd. Net als bij de Common Good Matrix wordt er in onze vragenlijst ook met een score gewerkt: elk duurzaam antwoord levert een punt op. Omdat de Koer vooral wilde focussen op CO2-besparing gaan de vragen over voeding, materiaalgebruik en mobiliteit.”

Zo willen jullie weten met welk vervoersmiddel het eten wordt geleverd en of het materiaal voor het evenement duurzaam geproduceerd is.

Jef: “Inderdaad. Maar we proberen wel verder te gaan dan het ecologische aspect. We checken ook hoe organisatoren omgaan met de medewerkers van hun evenement. Worden ze bijvoorbeeld eerlijk vergoed? Zeker in de cultuursector wordt daar tegenwoordig veel aandacht aan besteed en dat is goed. Bovendien verliest men dat thema vaak uit het oog als het over duurzaamheid gaat.”

Zijn er bepaalde aspecten in de lijst belangrijker dan andere?

Jef: “Nee, de antwoorden wegen allemaal even zwaar door. Voedsel is dus niet belangrijker dan transport, bijvoorbeeld.”

Romy: “Maar als er geen eten geserveerd wordt, zijn vragen daarover niet relevant en tellen we die niet mee. Op die manier straffen we organisatoren niet voor zaken die niet belangrijk zijn voor hun evenement.”

Een levend instrument

In de lijst beoordelen jullie niet alleen. Jullie geven ook tips mee.

Karla: “Inderdaad. Bij vragen over voeding verwijzen we bijvoorbeeld naar cateraars in de buurt die met eerlijke prijzen werken. Op die manier proberen we organisatoren aan te sporen om voor duurzame opties te kiezen.”

En hoe meer duurzame keuzes een organisator maakt, hoe meer korting hij krijgt?

Romy: “Klopt. Maar de korting is voor ons niet het belangrijkste. Wel de vragen over duurzaamheid, ook al is het antwoord van de organisator negatief. Het feit dat we ze stellen, doet die persoon misschien al iets meer nadenken over zijn acties.”

De korting is voor ons niet het belangrijkste. Wel de vragen over duurzaamheid, ook al is het antwoord van de organisator negatief.

Romy Straetmans, gemeenschapscoördinator de Koer

Hebben jullie de vragenlijst al veel kunnen gebruiken?

Jef: “Er waren door corona natuurlijk veel minder evenementen dan normaal. Dus nog niet zo vaak. Hoe meer ze nu ingevuld wordt, hoe meer feedback we zullen binnenkrijgen. Het is zeker de bedoeling om eraan te blijven werken.”

Karla: “Het is een digitale lijst, dus ze is makkelijk aan te passen. Het is een levend instrument. Naargelang iets werkt of niet, kunnen we vragen toevoegen of schrappen. De buurt verandert, dus de vragen en tips zullen dat ook moeten doen.”

Zijn er al andere organisaties die jullie voorbeeld willen volgen?

Romy: “Er is interesse bij andere organisaties uit de buurt om de tool te bekijken en iets gelijkaardigs op te zetten.”

Karla: “Het zou tof zijn als de Koer de vragenlijst samen met andere organisaties gaat gebruiken. Zo kunnen we nog meer mensen aanzetten om duurzamere evenementen te organiseren. Zeker als dat dan bewoners van de Brugse Poort zijn, want dat zorgt misschien voor een sneeuwbaleffect in de wijk. Alles wat we tot nu toe al gedaan hebben, is sowieso mooi meegenomen!”