De Ombudsdienst: jouw luisterend oor

Ben je niet tevreden met de reactie van een stadsdienst op jouw klacht? Vertel het aan de Ombudsdienst, die zoekt mee naar een oplossing.

Ombudsvrouw header

Heb je een probleem gemeld bij een van deze diensten en ben je niet gelukkig met hoe je probleem aangepakt is? Of ben je het niet eens met de geboden oplossing? De Ombudsdienst helpt je discreet en in vertrouwen verder.

De Ombudsdienst behandelt klachten die te maken hebben met stedelijke dienstverlening: van alle stadsdiensten tot het OCMW Gent, sogent en Ivago.

Bel, mail of kom langs

Liever niet online? Je kunt je verhaal ook aan de Ombudsdienst vertellen per brief of telefoon. Kom je graag langs? Daar hoef je geen afspraak voor te maken. Je kan terecht bij de Ombudsdienst op vaste uren op Botermarkt 17, achter de groene deur onder het Belfort.

Wat mag je van de Ombudsdienst verwachten?

  • Neutraal

    De Ombudsdienst werkt onafhankelijk. Ook al is die verbonden aan de stad, je kan er dus zeker van zijn dat niemand de neutraliteit zal beïnvloeden.

  • Vertrouwelijk

    De behandeling van je klacht gebeurt discreet. De gegevens die je over jezelf deelt bij het indienen van je klacht, blijven anoniem en worden niet gedeeld met de betrokken dienst als je dat zelf niet wil.

  • Bemiddelend

    Het team zal je klacht vooral proberen op te lossen door te bemiddelen. Er wordt ook naar de oorzaken van je klacht gekeken, om frustraties zoals die van jou in de toekomst te vermijden.

Benieuwd naar de aanbevelingen van de Ombudsdienst?

Elk jaar stelt de Ombudsdienst een jaarverslag op. Daarin staat waar burgers vooral tegenaan liepen in hun contacten met stadsdiensten, IVAGO, Thuispunt en de lokale Politie. Op basis daarvan geeft de Ombudsdienst steeds enkele aanbevelingen om de dienstverlening te verbeteren.

Veelgestelde vragen