Ondersteuning bij actualisatie in het Centraal Inschrijvingsregister

Sta je op de wachtlijst voor een sociale woning? De Dienst Wonen helpt je om je dossier te actualiseren.

Waar gaat het over?

Sinds 18 maart 2024 wordt het Centraal Inschrijvingsregister (CIR) jouw toegangspoort tot een sociale woning in Vlaanderen. Dit digitale platform maakt het mogelijk om:

  • je in te schrijven voor een sociale woning
  • je persoonlijke dossier te bekijken en aan te passen

Sta je al op een wachtlijst? Dan is het belangrijk om je dossier online te actualiseren en te bevestigen in het CIR.

  • Je Gentse woonmaatschappij Thuispunt Gent stuurt alle gekende kandidaat-huurders in Gent een brief.
  • Na het ontvangen van deze brief heb je 6 weken de tijd om je dossier online te actualiseren.
  • Dienst Wonen kan iedereen helpen die ondersteuning nodig heeft bij het actualiseren van hun dossier.

Heb je hulp nodig?

  • Sinds 18 maart 2024 opent de Dienst Wonen extra loketten op afspraak om je te helpen je dossier te actualiseren en te bevestigen in het CIR.

Wat zijn de voorwaarden?

  • Je bent al ingeschreven als kandidaat-huurder op de wachtlijst voor een sociale woning in Gent.
  • Je hebt een elektronische identiteitskaart. Zonder elektronische identiteitskaart kan Dienst Wonen jouw dossier niet actualiseren. Kandidaat-huurders zonder elektronische identiteitskaart maken een afspraak bij Thuispunt Gent

Heb je de brief nog niet ontvangen, maar wil je toch graag ondersteuning bij de actualisatie? Dat kan. Bel Dienst Wonen en maak een afspraak.

Hoeveel kost het?

De ondersteuning bij het actualiseren van je dossier in het Centraal Inschrijvingsregister (CIR) is gratis.

Wat heb ik nodig?

Tijdens je afspraak breng je volgende documenten mee:

  • Je elektronische identiteitskaart (eID), vergeet zeker ook je pincode niet. Deze code heb je gekregen samen met je identiteitskaart. Weet je de code niet meer, vraag dan een nieuwe code aan. 
  • of de app Itsme, dit heb je al geïnstalleerd op je smartphone.

Welke stappen zijn er?

  • Je ontvangt een brief van Thuispunt Gent met de vraag om je dossier te actualiseren in het Centraal Inschrijvingsregister.
  • Je maakt een afspraak
  • Tijdens je afspraak actualiseert de Dienst Wonen je dossier.

Zijn er uitzonderingen?

Ondersteuning voor nieuwe inschrijvingen voor een sociale woning zijn niet mogelijk. Daarvoor kan je wel terecht bij de reguliere werking van de Woonwijzers.

Veelgestelde vragen

Wat als je al eerder ingeschreven was als kandidaat-huurder voor een sociale woning in Gent en geen brief van Thuispunt Gent ontving?

Je hebt de brief niet nodig om je dossier te actualiseren. Het volstaat een afspraak te maken en je eID en pincode of smartphone met Itsme mee te brengen naar de afspraak. 

Kan ik hiervoor ook terecht in de Woonwijzers in de wijken?

Nee, alle afspraken zijn in het Stadskantoor, niet in de wijken.

Waar vind ik meer informatie over het Centraal Inschrijvingsregister?

Bekijk de veelgestelde vragen op de website van Vlaanderen - inschrijven voor een sociale woning vanaf 18 maart 2024.

Gelijkaardige producten

Nieuwe pin- of pukcode aanvragen

Ondersteuning bij actualisatie in het Centraal Inschrijvingsregister