“Ik ging naar huis met een hoop kleine, direct toepasbare tips”

Myrthe vertelt over BeNeMINDS, een tweejarig uitwisselingsproject tussen Gentse en Nederlandse scholen over meertaligheid op school.

Myrthe de Jong is zorgcoördinator op basisschool ‘De Kleine Dichter’ in Utrecht, een school die de laatste jaren steeds meer meertalige kinderen verwelkomt. “Wij hebben qua meertalige leerlingen een mix van expatleerlingen – zij pikken vaak het Nederlands erg vlot op – en kinderen die uit een meer kwetsbare thuissituatie komen. Mijn collega’s vonden het lang overbodig om rond meertaligheid te werken. Dat kwam uit een soort onzekerheid en onwetendheid, denk ik. Maar vandaag kan niemand nog rond meertaligheid op onze school en ben ik blij dat we meertaligheid steeds meer als een kans zien en niet langer als een bedreiging.” 

Tweejarig uitwisselingsproject 

Voor haar job als zorgcoördinator werkte Myrthe als logopedist in het Speciaal Onderwijs. Dat verklaart meteen haar passie voor taal én haar goesting om deel te nemen aan BeNeMINDS, het tweejarig uitwisselingsproject over meertaligheid op school. Tien Nederlandse en tien Gentse basisscholen zetten hun deuren voor elkaar open en wisselen en wisselen praktijken, methodieken, ideeën, ervaringen en tips over meertaligheid uit. 

Intense en inspirerende schoolbezoeken 

Over het bezoek aan Dokata en Mozaïek, twee scholen met veel meertalige leerlingen én een sterke aanpak, is Myrthe alleen maar positief: “Het was ontzettend intens - en dus ook vermoeiend - maar o zo inspirerend! Het leuke is dat ik met veel kleine, direct toepasbare tips naar huis ben gegaan. Bijvoorbeeld: het woord ‘welkom’ niet alleen in het Nederlands maar ook in de verschillende thuistalen op de digiborden projecteren, een wereldkaart ophangen met alle thuislanden van kinderen erop aangeduid, kinderen vragen om een playlist met hun favoriete liedjes in hun thuistaal te maken, enzovoort. Het was ook erg fijn dat we ’s ochtends een onthaalgesprek in een klas konden meevolgen en dat we door de gangen en klassen mochten wandelen. Wat me opviel is dat deze scholen veel aandacht hebben voor de cultuur en de thuistaal van kinderen als onderdeel van hun identiteit. Dat zag ik aan de klassen die veel meer zijn ingericht en aangekleed met eigen meertalig materiaal. Ik onthoud dat er op onze school nog veel ruimte is om in te zetten op burgerschap.” 

Spelen met taal

Nog iets waar Myrthe heel enthousiast over is: het gezelschapsspel ‘Spelen met taal’ dat ze samen met de Belgische en Nederlandse collega’s tijdens de middagpauze speelden. Onderwijscentrum Gent ontwikkelde dat spel initieel voor leerkrachten en ouders. Leuke doe-opdrachten en allerhande taalvragen helpen om het gesprek over meertaligheid op school en thuis te starten. Myrthe: “Het is zo jammer dat dit spel niet in de handel te verkrijgen is; ik zou het meteen kopen! Leerlingen kunnen het ook samen spelen zodat ze elkaar beter en op een andere manier leren kennen. Meteen goed voor hun sociale ontwikkeling.” 

* Het project BeNeMINDS (‘Multilingualism IN Dutch-speaking Schools in Belgium and the Netherlands’) is een samenwerking tussen Drongo, het Nederlandse platform voor meertaligheid, en Onderwijscentrum Gent met steun van Erasmus+.  

Dit artikel afdrukken?

Vond je dit een leuk artikel? Wil je het graag op papier? Dat kan!

Klik hier om een printversie te openen PDF (296.84 kB)