Stad Gent > Bestuur > Stadsbestuur > Gemeenteraad > Bulletin vragen en antwoorden > Status quaestionis stelplaats Wissenhage
BestuurStadsbestuurGemeenteraadWat doet de gemeenteraad?Samenstellingsp.aGroenOpen VldN-VACD&VVlaams BelangFractie-secretariatenVergaderingen gemeenteraadVergaderingen commissiesVragen en antwoordenCollege van burgemeester en schepenenBestuursakkoordMeerjarenplan/BudgetInspraakOverheidsopdrachtenStadsdienstenGentinfoDienst a-zMobiel DienstencentrumOrganogramOmbudsdienstWerkwijzeWelke klachten welWelke klachten nietKlachtenformulierZitdagen andere ombudsluiAndere ombuds- en infodienstenJaarverslagenBekendmakingReglementen en verordeningenBestuurBevolkingBouwen en wonenBrandpreventieCultuurFeestelijkhedenGemeentelijke Administratieve Sancties (GAS)Gentse FeestenJeugdMarkten en forenMilieu en volksgezondheidMobiliteitOnderwijsOpenbaar domeinPolitieSportStadspromotieWelzijnWerk en EconomieWijk aan ZetBelastingen en tariefreglementenBelastingen voor burgersBelastingen voor bedrijvenTariefreglementenBestuurBrandweerCultuurJeugdMarkten en forenMilieu en gezondheidMobiliteitNutsvoorzieningenOnderwijsPolitieSport en recreatieToerisme en FeestelijkhedenWegenOpenbaarheid bestuurPassieve openbaarheidOpen dataMeldingen, vragen en klachtenVragen en suggestiesKlachten werking stadsdienstenAdministratieve vereenvoudigingKioskenOndersteuningErkenning verenigingenFinancieelSubsidiesStedenfondsMaterieelCijfers en trendsAlgemeenDemografieEconomie en werkHuisvestingOnderwijsWelzijnPrijzen en huldigingenGent in de prijzenIn 2014In 2013In 2012In 2011In 2010In 2009In 2008In 2007In 2006In 2005In 2004EretekensLaureaten van de arbeidPublicatiesStadsmagazine2014Januari 2014Februari 2014Maart 2014April 2014Mei 20142013Januari 2013Februari 2013Maart 2013April 2013Mei 2013Juni 2013September 2013Oktober 2013November 2013December 20132012Januari 2012Februari 2012Maart 2012April 2012Mei 2012Juni 2012September 2012Oktober 2012November 2012December 20122011Januari 2011Februari 2011Maart 2011April 2011Mei 2011Juni 2011September 2011Oktober 2011November 2011December 2011Stadstv Gent20132012201120102009200820072006StadswinkelGent zoveel stadVerslag bestuur en toestandGent InternationaalNieuwsbrieven 2010Nederlandstalige versieEnglish versionNieuwsbrieven 2009Editie 1 (Nl)Editie 2 (Nl)Editie 3 (Nl)Edition 1 (En)Edition 2 (En)Edition 3 (En)Nieuwsbrieven 2008Editie 1 (Nl)Edition 1 (En)Nieuwsbrieven 2007Editie 1 (Nederlands)Edition 1 (English)Nieuwsbrief Gent InternationaalInschrijven Profiel wijzigenWachtwoord vergeten?UitschrijvenUitloggenNewsletter Ghent InternationalSubscribeChange profileForgotten your password?UnsubscribeLog outAndere publicatiesGent 2020De nieuwe missieDe nieuwe strategieGent Over MorgenWaar gaat het over?De eerste faseMeer dan één spoorPlannen en projectenStadsvernieuwings-projectenBruggen naar RabotCitadelparkHeropening NederscheldeOver het projectPartnersFaseringCommunicatieOverzichtsplanKobraLedeberg LeeftNieuwe voorhavenOude DokkenProject Gent Sint-PietersUCO-siteWaalse KrookZuurstof Brugse PoortFederaal grootstedenbeleidKaarten en GISGent in 3DWat is Gent in 3DEuropa subsidieertStad Gent als pionierHet EFRO-projectHoe maken we Gent in 3DData-inwinningData-verwerkingGent in 3D bekijkenIn de 3D-CAVEIn de 3D-mobielIn een 3D-gameNa 3D-printingOp het internetIn 3D-filmpjes3D-data voor iedereenDeelprojectenDe toekomstInformatieInteractief bezoekPublicatiesMedia en eventsSociale mediaContactGhent in 3D: English versionInternationaalVlaams stedenbeleidWijkprojectenWijk aan zetTijdelijke invullingenWijk van de maandBeleidLokaal sociaal beleidBeleidsplannen

Status quaestionis stelplaats Wissenhage (01/09/2009)


(Vraag van het vragenuur van 28 september 2009)

Mevrouw Helga Stevens, gemeenteraadslid

Sinds 2002 wordt aangekondigd dat er in de Wondelgemse Meersen een nieuwe stelplaats van De Lijn genaamd Wissenhage zal komen. In dat kader heeft de stad de voorbije jaren een nieuwe tram- en fietsbrug laten bouwen over de Gasmeterlaan en de Nieuwe Vaart. Tegen eind dit jaar zou deze Gaardeniersbrug klaar zijn. 

Ondertussen is het begin van de werken voor de stelplaats echter nog niet in zicht, terwijl de oorspronkelijke ingebruikname was voorzien vanaf 2007. De aanhoudende vertragingen zijn te wijten aan vastgestelde zware grondvervuiling, in het bijzonder in het noordelijke stuk van de site boven spoorlijn 58, en de vraag wie de kosten van de sanering zal dragen: De Lijn of de huidige eigenaars van de gronden, de NMBS, de Stad Gent en enkele daar gevestigde bedrijven? 

Ik vernam deze week ook dat de bouwaanvraag die De Lijn had ingediend en die was goedgekeurd onlangs is vervallen, en dat die hele procedure en het bijhorend openbaar onderzoek opnieuw zal moeten gedaan worden. Hierbij aansluitend circuleren er nu geruchten als zou De Lijn niet langer geneigd zijn om in Wissenhage een stelplaats te bouwen, waardoor de door de stad ingeplante Gaardeniersbrug dreigt te gaan behoren tot één van de Gentse "grands travaux inutiles".

  • Wat is op dit moment de status van het project "stelplaats Wissenhage"? Wat is de timing die nu voorligt?
  • Welke rol speelt de Stad Gent precies in dit dossier? Welke contacten heeft de stad met de betrokken partijen?

Mevrouw Karin Temmerman, schepen van Stadsontwikkeling, Mobiliteit en Wonen
Naar aanleiding van uw vraag in verband met de tramstelplaats Wissenhage, namen wij contact op met de vervoersmaatschappij “De Lijn” en kregen we het volgende antwoord:
“in kader van de verwerving van de gronden verlopen alle onderhandelingen met de huidige eigenaars gunstig. Enkel de onderhandelingen met GE zijn iets lastiger omwille van de vervuiling op deze terreinen. Wij hanteren hierbij het principe dat de vervuiler instaat voor de kosten van de sanering. Als overheidsbedrijf staan wij er op dat de gronden ‘schoon’ zijn. Wij kunnen ons niet permitteren te bouwen op verontreinigde grond.

Wij willen te stelligste ontkennen dat “De Lijn” zou afzien van het bouwen van de stelplaats. De plannen voor het bouwen van de stelplaats gaan vast en zeker door. Het kopt dat de bouwvergunning ondertussen verlopen is zodat sowieso een nieuw dossier ingediend dient te worden. Wij maken van de gelegenheid gebruik om de stelplaats energiezuiniger en duurzamer te maken dan in het eerste ontwerp het geval was.

print deze pagina
#