BestuurStadsbestuurGemeenteraadWat doet de gemeenteraad?Samenstellingsp.aGroenOpen VldN-VACD&VVlaams BelangFractie-secretariatenVergaderingen gemeenteraadVergaderingen commissiesVragen en antwoordenCollege van burgemeester en schepenenBestuursakkoordMeerjarenplan/BudgetInspraakOverheidsopdrachtenStadsdienstenGentinfoDienst a-zMobiel DienstencentrumOrganogramOmbudsdienstWerkwijzeWelke klachten welWelke klachten nietKlachtenformulierZitdagen andere ombudsluiAndere ombuds- en infodienstenJaarverslagenBekendmakingReglementen en verordeningenBestuurBevolkingBouwen en wonenBrandpreventieCultuurFeestelijkhedenGemeentelijke Administratieve Sancties (GAS)Gentse FeestenJeugdMarkten en forenMilieu en volksgezondheidMobiliteitOnderwijsOpenbaar domeinPolitieSportStadspromotieWelzijnWerk en EconomieWijk aan ZetBelastingen en tariefreglementenBelastingen voor burgersBelastingen voor bedrijvenTariefreglementenBestuurBrandweerCultuurJeugdMarkten en forenMilieu en gezondheidMobiliteitNutsvoorzieningenOnderwijsPolitieSport en recreatieToerisme en FeestelijkhedenWegenOpenbaarheid bestuurPassieve openbaarheidOpen dataMeldingen, vragen en klachtenVragen en suggestiesKlachten werking stadsdienstenAdministratieve vereenvoudigingKioskenOndersteuningErkenning verenigingenFinancieelSubsidiesStedenfondsMaterieelCijfers en trendsAlgemeenDemografieEconomie en werkHuisvestingOnderwijsWelzijnPrijzen en huldigingenGent in de prijzenIn 2014In 2013In 2012In 2011In 2010In 2009In 2008In 2007In 2006In 2005In 2004EretekensLaureaten van de arbeidPublicatiesStadsmagazine2014Januari 2014Februari 2014Maart 2014April 2014Mei 20142013Januari 2013Februari 2013Maart 2013April 2013Mei 2013Juni 2013September 2013Oktober 2013November 2013December 20132012Januari 2012Februari 2012Maart 2012April 2012Mei 2012Juni 2012September 2012Oktober 2012November 2012December 20122011Januari 2011Februari 2011Maart 2011April 2011Mei 2011Juni 2011September 2011Oktober 2011November 2011December 2011Stadstv Gent20132012201120102009200820072006StadswinkelGent zoveel stadVerslag bestuur en toestandGent InternationaalNieuwsbrieven 2010Nederlandstalige versieEnglish versionNieuwsbrieven 2009Editie 1 (Nl)Editie 2 (Nl)Editie 3 (Nl)Edition 1 (En)Edition 2 (En)Edition 3 (En)Nieuwsbrieven 2008Editie 1 (Nl)Edition 1 (En)Nieuwsbrieven 2007Editie 1 (Nederlands)Edition 1 (English)Nieuwsbrief Gent InternationaalInschrijven Profiel wijzigenWachtwoord vergeten?UitschrijvenUitloggenNewsletter Ghent InternationalSubscribeChange profileForgotten your password?UnsubscribeLog outAndere publicatiesGent 2020De nieuwe missieDe nieuwe strategieGent Over MorgenWaar gaat het over?De eerste faseMeer dan ťťn spoorPlannen en projectenStadsvernieuwings-projectenBruggen naar RabotCitadelparkHeropening NederscheldeOver het projectPartnersFaseringCommunicatieOverzichtsplanKobraLedeberg LeeftNieuwe voorhavenOude DokkenProject Gent Sint-PietersUCO-siteWaalse KrookZuurstof Brugse PoortFederaal grootstedenbeleidKaarten en GISGent in 3DWat is Gent in 3DEuropa subsidieertStad Gent als pionierHet EFRO-projectHoe maken we Gent in 3DData-inwinningData-verwerkingGent in 3D bekijkenIn de 3D-CAVEIn de 3D-mobielIn een 3D-gameNa 3D-printingOp het internetIn 3D-filmpjes3D-data voor iedereenDeelprojectenDe toekomstInformatieInteractief bezoekPublicatiesMedia en eventsSociale mediaContactGhent in 3D: English versionInternationaalVlaams stedenbeleidWijkprojectenWijk aan zetTijdelijke invullingenWijk van de maandBeleidLokaal sociaal beleidBeleidsplannen

Parkeerzone (25/06/2007)

De heer Resul Tapmaz, gemeenteraadslid
Vorig jaar werden de Sint-Katelijnestraat en Gelukstraat een woonerf, tot tevredenheid van de bewoners. Daarnaast werd ook het Baudelopark eindelijk opnieuw samengevoegd, ook tot tevredenheid van de omwonenden. Er is echter ook een keerzijde aan deze verwezenlijkingen: er zijn tientallen parkeerplaatsen voor buurtbewoners verloren gegaan, en vooral in het weekend is de parkeerdruk er extreem hoog.

Om die reden zouden wij graag weten of het mogelijk is onze parkeerzone uit te breiden tot de hele centrumzone, zoals het geval is voor dat andere woonerf, het Patershol waar ook bijzonder weinig of geen parkeergelegenheid is. Nu worden buurtbewoners soms genoodzaakt op enkele kilometers van hun deur te parkeren om geen boete te krijgen, wat bij sommige mensen tot wrevel leidt.


Mevrouw Karin Temmerman, schepen van Stadsontwikkeling, Mobiliteit en Wonen
Het is correct dat er bij de omvorming van de Sint-Katelijnestraat en de Gelukstraat naar een regime van woonerf en bij de aanleg van het Baudelopark een aantal parkeerplaatsen zijn verloren gegaan. In de Sint-Katelijnestraat verdwenen 2 van de 14 parkeerplaatsen, in de Gelukstraat kwamen er dan weer 3 bij zodat het totaal op 9 komt, en in de Bibliotheekstraat verdwenen 42 van de 78 parkeerplaatsen, zodat er voor de volledige parkeerzone 41 parkeerplaatsen verdwenen op een totaal van ongeveer 300. Net om hieraan tegemoet te komen werd medio 2006 in de Gelukstraat, de Sint-Katelijnestraat en de Willem De Beersteeg een relatief grote zone met voorbehouden bewonersplaatsen gecreŽerd.

Om deze plaatsen ook daadwerkelijk vrij te houden ten behoeve van de bewoners, worden frequent - en ook buiten de standaard controle-uren 9-19u - parkeercontroles uitgevoerd en retributies uitgeschreven. In de periode januari - mei 2007 werden niet minder dan 51 controlemomenten met betrekking tot elk van de 3 genoemde voorbehouden bewonerszones georganiseerd, waarbij in totaal niet minder dan 132 retributies werden uitgeschreven.

Het klopt niet dat aan het Patershol een extra parkeerzone zou zijn toegewezen. Het Patershol ligt volledig binnen de centrumzone (zone op en binnen de parkeerroute) en heeft dus logischerwijze deze zone als bewonersparkeerzone toegewezen gekregen. Omdat het Patershol net op de rand van de centrumzone ligt (rand gevormd door de as Grauwpoort-Lange Steenstraat) en omdat bewoners ervan niet in Oudburg mogen parkeren (wegens het regime van commerciŽle straat, waarbij enkel in Oudburg gedomicilieerde bewoners mogen parkeren) beschikken de bewoners over volgende (standaard) keuzemogelijkheid: of zij kiezen voor de centrumzone (bewonerszone 0) of zij kiezen voor de hieraan aanpalende bewonerszone 1 (parkeergelegenheid voorbij vermelde as, in hoofdzaak rond de Sint-Lucas ziekenhuissite). Zij dienen hierbij effectief te kiezen en krijgen geen combinatie van 2 zones aangeboden.

Wij willen die centrumzone zeker niet verder gaan uitbreiden omdat er al een groot verschil zit tussen het aantal parkeerplaatsen die daar beschikbaar zijn ten opzichte van het aantal bewonerskaarten die we daar uitreiken. Namelijk er zijn al veel meer bewonerskaarten dan er parkeerplaatsen aanwezig zijn.

Waar is het Parkeerbedrijf wel mee bezig? Om overlappende zones te creŽren. Als men aan de rand van een zone woont zou men niet meer kunnen kiezen tussen de ene of de andere, maar dan zou men eigenlijk een zone krijgen die de beide zones een stukje overlapt. Dat is al een tijdje gevraagd. Er zijn wat problemen met de software om dat te installeren, maar men heeft mij verzekerd dat men daaraan aan het werken is. Ik denk dat dit een betere oplossing is dan heel het gebied in de centrumzone te steken, omdat daar het aantal parkeerplaatsen ook te beperkt is.

print deze pagina
#