Stad Gent > Leven > Bibliotheek > Mobiel Dienstencentrum

Leven / Bibliotheek

Mobiel Dienstencentrum klaar voor gebruik

Beluister deze pagina met proReader
Mobiel Dienstencentrum

Het stadsbestuur besliste een tijd geleden om naar de burger toe te gaan en de dienstverlening van de Dienst Burgerzaken, Gentinfo en de Bibliotheek samen aan te bieden in een Mobiel Dienstencentrum. Hiervoor werd een vrachtwagen aangekocht die vervolgens volledig naar de noden en de wensen van de Stad Gent werd aangepast en ingericht. Die vrachtwagen is nu klaar voor gebruik. Er wordt nog een periode voorzien voor de laatste voorbereidingen en om te oefenen. Vanaf maandag 14 mei 2012 kunnen Gentenaars terecht in het Mobiel Dienstencentrum.

Burgerzaken, Gentinfo en de bib onder ťťn dak

De Stad Gent wil haar dienstverlening zo klantgericht mogelijk organiseren. Daarom besliste het bestuur enige tijd geleden om van start te gaan met een Mobiel Dienstencentrum. Hierin zullen de Dienst Burgerzaken, Gentinfo en de Stedelijke Bibliotheek actief zijn.

Het Mobiel Dienstencentrum doet dienst als loket van de Dienst Burgerzaken. Bezoekers kunnen er dus terecht voor de meeste producten die men ook in een vast dienstencentrum kan vinden. Zo is men hier aan het juiste adres om een reispas of een rijbewijs aan te vragen, een identiteitskaart te vernieuwen, een verhuizing aan te geven, een uittreksel uit het bevolkingsregister, een verblijfsdocument of een volmachtformulier voor de verkiezingen aan te vragen enzovoort. 
 
Er is ook altijd een medewerker van Gentinfo aanwezig in het Mobiel Dienstencentrum. Die kan antwoorden op heel wat vragen, bezoekers op weg helpen en uitleggen hoe een procedure verloopt of welke dienst hen verder kan helpen. Ook met alle meldingen, suggesties en klachten kan men hier terecht. Bovendien kan men er zich inschrijven voor tal van activiteiten of een bewonerskaart of een plaats in de kinderopvang aanvragen.

Tot slot kunnen bezoekers in het Mobiel Dienstencentrum zoeken in een wisselende selectie boeken. De boeken die op dat moment het meest populair zijn worden er aangeboden. Het is ook mogelijk om er de leentermijn te verlengen of boeken, strips, cd’s, dvd’s en dergelijke meer aan te vragen. De volgende keer dat het Mobiel Dienstencentrum op dezelfde plaats halt houdt, kan men dan de bestelling ophalen.

200 jaar ervaring

Om van start te kunnen gaan met een Mobiel Dienstencentrum werkten de Dienst Service en Logistiek en de Dienst Burgerzaken, Gentinfo en de Bibliotheek samen. Ook Digipolis zorgde voor ondersteuning. De Dienst Service en Logistiek ging na aan welke technische vereisten het Mobiel Dienstencentrum moest voldoen en begeleidde het aankoopproces. Uiteindelijk kocht het stadsbestuur een Volvo FL240 vrachtwagen, gebouwd in de Volvo-fabriek in Gent.

Op het chassis van deze vrachtwagen werd een opbouw gerealiseerd. Die opdracht werd uitgevoerd door Carrosserie Akkermans b.v., het oudste carrosseriebedrijf van Nederland. Akkermans heeft meer dan 200 jaar ervaring in het bouwen van mobiele kantoren, voertuigen voor medische toepassingen en regie- en techniekvoertuigen voor radio- en televisiestudio’s. Momenteel leidt de zevende generatie van de familie Akkermans dit bedrijf. Carrosserie Akkermans kreeg de opdracht toegewezen dankzij haar doordachte techniek en heel concurrentiŽle prijzen. Voor 260.000 euro bouwde ze een Mobiel Dienstencentrum met opvallende specificaties.

De vrachtwagen heeft een toegelaten massa van 14 ton. Inclusief opbouw is de vrachtwagen 11,4 meter lang, heeft een wielbasis van 6,2 meter en een breedte van 2,5 meter.

Gebruiksvriendelijk en comfortabel

Het uitgangspunt bij de inrichting van het Mobiel Dienstencentrum was dat deze vrachtwagen vlot moest te bedienen zijn en alle techniek en comfort moest bevatten om te kunnen functioneren als volwaardig dienstencentrum.

Het moest dus ook zo gemakkelijk mogelijk zijn om met het Mobiel Dienstencentrum te rijden. Een aantal personeelsleden van Gentinfo en de Dienst Burgerzaken zullen namelijk niet alleen de balie bedienen, ze worden ook chauffeur. Zij haalden, betaald door de Stad Gent, hun rijbewijs C.
Dankzij de gerobotiseerde versnellingsbak moeten de chauffeurs niet zelf schakelen. Er is ook bekrachtiging op het stuur en de rem, zodat het even licht rijden is als met een gewone personenwagen. Voor de personeelsleden is er in de vrachtwagen een keukentje en een toilet.

Ook aan het gebruiksgemak van de bezoekers is gedacht. Zij krijgen vlot toegang tot het Mobiel Dienstencentrum via een uitklappende trap met overdekkende luifel. Voor personen met een rolstoel is er een aparte, uitklapbare rolstoellift. Binnenin oogt het Mobiel Dienstencentrum ruim. Er is een wachtbank voor vier personen en er zijn twee balies, ťťn voor Burgerzaken en ťťn voor Gentinfo. Er is ook een aparte pc voorzien die bezoekers zelf kunnen gebruiken en waarop ze bijvoorbeeld het e-loket van de Stad Gent kunnen raadplegen.
Een boekenkast van ongeveer 14 strekkende meter biedt een ruime keuze aan boeken. In de zomer is er airconditioning en in de winter heteluchtverwarming.

Laatste voorbereidingen

De vrachtwagen is nu volledig ingericht en klaar voor gebruik. In april en begin mei 2012 worden de laatste zaken op punt gesteld.

Zo wordt gestart met de promotie. Het is namelijk de bedoeling dat zoveel mogelijk burgers die niet gemakkelijk in een vast dienstencentrum of bibliotheekfiliaal geraken, terecht kunnen in het Mobiel Dienstencentrum. Daarom zal de komst van het Mobiel Dienstencentrum via diverse kanalen zoals affiches, folders, artikels, enz. aangekondigd worden.

Ook zijn de chauffeurs en andere medewerkers die het Mobiel Dienstencentrum zullen bemannen nog volop aan het oefenen. Ze verkennen de routes, denken na hoe ze hun dienstverlening het vlotst kunnen aanbieden, krijgen opleiding over de vrachtwagen zelf, enz.

Van start

Op maandag 14 mei 2012 zal het Mobiel Dienstencentrum voor het eerst uitrijden en de bevolking bedienen. Het Mobiel Dienstencentrum zal tijdens werkdagen ter beschikking staan van 10.30 tot 18.30 uur. Tussen die uren doet het mobiele loket een of meerdere plaatsen in Gent aan. Er zijn in totaal dertien stopplaatsen in of aan:

  • de vier kanaaldorpen (Sint-Kruis-Winkel, Terdonk, Mendonk, Desteldonk)
  • Sint-Amandsberg (Westveld en Heiveld)
  • de stations Gent-Sint-Pieters en Gent-Dampoort
  • de Brugse Poort (Emilius Seghersplein)
  • Drongen (Baarle en Luchteren)
  • Gentbrugge (Vogelhoek)
  • Afsnee

Burgers kunnen met hun vragen over het Mobiel Dienstencentrum terecht bij Gentinfo, tel. 09 210 10 10 (van maandag tot en met zaterdag van 8 tot 19 uur). Men kan voor meer uitleg ook surfen naar de website www.gent.be/mobieldienstencentrum.

Informatie

  • Voor algemene informatie over het project: Dienst Communicatie, Els Uytterhoeven, projectleider van het Mobiel Dienstencentrum, Sint-Niklaasstraat 27, 9000 Gent, tel. 09 266 52 23, e-mail els.uytterhoeven@gent.be
  • Voor informatie over de technische specificaties: Dienst Service en Logistiek, Guy Covent, Henri Farmanstraat 30, 9000 Gent, tel. 09 266 53 17, e-mail guy.covent@gent.be

Bevoegd:


DaniŽl Termont
Burgemeester
Stadhuis Botermarkt 1
9000 Gent
Tel.: 09 266 50 00
Fax: 09 266 50 19
E-mail:burgemeester@gent.be

Catharina Segers
Schepen van Bevolking en Protocol en ambtenaar van de Bur≠gerlijke Stand
Stadhuis Botermarkt 1
9000 Gent
Tel.: 09 266 50 70
Fax: 09 266 50 89
E-mail:schepen.segers@gent.be

Christophe Peeters
Schepen van FinanciŽn, Facility Management, Sport en Haven
Stadhuis Botermarkt 1
9000 Gent
Tel.: 09 266 50 50
Fax: 09 266 50 69
E-mail:schepen.peeters@gent.be

Lieven Decaluwe
Schepen van Cultuur, Toerisme en Feesten
Stadhuis Botermarkt 1
9000 Gent
Tel.: 09 266 51 40
Fax: 09 266 51 59
E-mail:schepen.decaluwe@gent.be
Terug Naar De Bovenkant
Print deze pagina
#
Stad Gent, Botermarkt 1, 9000 Gent, tel. +32 (0)9 210 10 10, fax +32 (0)9 210 10 20, e-mail gentinfo@gent.be